november 04, 2007

Mozart-golyók

Élek-halok a pralinékért. Köztük is elsősorban a Mozart-golyó az igazi örökzöld, megunhatatlan kedvenc.

Így készültek az én Mozart-golyóim, 2 változatban:
  • 30 deka marcipánmassza
  • 20 deka nugátmassza (a kenhető nugát erre nem alkalmas!)
  • 2 ek. pisztácia
  • 40 deka jófajta keserűcsoki
A pisztáciát mozsárban teljesen finomra zúzom. Erre azért van szükség, mert a darálóban darabos marad, és így a színe is sokkal jobban érvényesül. Kb. 15 deka marcipánnal összegyúrom, és az 1/3 részéből kb. 1,5-2 cm-es gombócokat formálok. A maradék zöld marcipánmasszát 2 réteg folpack fólia között kb. 3-4 mm vastagra kinyújtom, ugyanígy a színezetlen marcipánt is.
A nugátmassza 1/3 részét felkockázom, 1,5-2 cm-es gombócokat gömbölygetek belőle, és a hűtőbe teszem. A maradékot kinyújtom, ugyanúgy, mint a marcipánt, és szintén a lehűtöm. Egy likőröspohár segítségével kis korongokat szaggatok a nugátból, és 2 korong közé csomagolok 1-1 zöld marcipángolyót. A jól megdermedt nugátgolyókat a kiszaggatott zöld lapokra fektetem, és egy fehér marcipánlappal fedem be, majd összeillestem őket. Mindegyikbe beleszúrok 1 fogpiszkálót, és a hűtőbe rakom. Nagyon jó szolgálatot tesz ilyenkor egy darab hungarocell, amibe a fogpiszkálókat könnyedén bele lehet szúrni, és így gyönyörű gömbölyű marad a golyó, nem lesz "talpa", a máz pedig sértetlen és sima!















Közben vízgőz felett megolvasztom a darabokra tört csokit. A 40 dekányi mennyiség azért szükséges, mert kevesebbe nem lehet belemártani a golyókat kényelmesen. Természetesen bőven marad olvasztott csoki, de az a következő sütésnél újra felhasználható.

A jól lehűlt golyókat a csokiba mártom, és lecsepegtetem a fölösleget róluk. Beleszúrom a habszivacsba a fogpiszkálónál fogva és hagyom teljesen megdermedni. Leírva bonyolultnak tűnik, de valójában nagyon egyszerű. (Ez a fenti fényképeken is látszik talán) Fontos, hogy a nugát mindig alaposan hűtve legyen, főleg a csokiba mártás előtt! Ha van rá lehetőség, a hűtő helyett inkább a mélyhűtőbe tegyük a mártogatás előtt!

Keserűmandulaolajat, rózsavízet, vagy akár rumot nem használok a Mozart-golyókhoz. Egyrészt mert kár lenne túlpuhítani a marcipánmasszát, hogy utána plusz porcukorral újra kezelhetővé tegyük, másrészt mert a jó marcipánnak eleve olyan finom aromája van, hogy nem kiált a külön aromakért. Pl. a Szamos marcipán kiválóan megfelel erre a célra.





24 megjegyzés:

Névtelen írta...

a marcipántot nem kedvelem, de aki erre jár, mondja meg, hol lehet nálunk nugátmasszát kapni (a Bako Hungárián kívül, mert ott óriási kiszerelésben van)?

ildinko írta...

Hű, Maci, ezek gyönyörűek!
Nem gondoltam volna, hogy ilyen egyszerű házilag készíteni. Ajándéknak talán én is megpróbálom.

T3v, én megnézem a Király utcai marcipánosnál itt Pécsen, hátha van.

Névtelen írta...

Ez nem Mozerthoz, de aktuális, mert ma, 12 év szünet után (!) újra sütöttem valamit - a te túrótorta recepted alapján. Finom lett, örülök neki, és köszi! Visszajött a bátorságom meg a kedvem. Ez egy nagyon jó élmény.

Névtelen írta...

Csak ámulok, és bámulok! Nagyon jól néznek ki, és a leírásod alapján egyáltalán nem tűnik macerásnak. Utána is nézek, hogy mit, hol lehet hozzá beszerezni?!

lekvároskukta írta...

Maci, igazán csábítóak lettek!!!
A kis bonbonos kínálód is nagyon szép!
Így, az ünnepek előtt ez egy remek ajándékötlet lehet.
t3v: esetleges nugát lelőhely, legalábbis tavaly mintha láttam volna a Vörösmarty téren lévő Mozart üzletben (azt hiszem, ez még a nevük). Ott nagyon sokminden van.

ildinko írta...

Megkérdeztem itt Pécsen a marcipánosnál, de elsőre azt sem tudták az eladók, mi az a nugát...
Így idén nekem nem lesz ilyen ajándék.

Névtelen írta...

Hogy egyeseknek mennyi idejük van... :-)
Annyira gyönyörűségesek ezek a golyók, és persze a zsolnaynak látszó tárgy is, a kedvenc mintámmal.
Le vagyok nyűgöződve.

Unknown írta...

t3v: Mekkora az az óriási kiszerelés? Ildinkóval osztozhatnátk rjta ;o)

t.: Örülök a sikerednek!

Marmalade: csak rajta!

Lekvároskukta: igen, szerintem is szép ajándék. Pláne ilyen bonbonierben! ;o)

Ági: a pillangós a kedvenced? Én is nagyon szeretem, de mióta megjelent a fönixmadaras minta, azóta az a favorit.

Névtelen írta...

mmmm, ez nagyon rendben van. :)

(apropó, lehet szavazni az estiskola versenyre beküldöttekre.)

Névtelen írta...

Jaj nekem! Ezeknek aztán képtelenség ellenállni! Akárcsak ennek az oldalnak Maci! Gratulálok, gyakran járok erre és nézelődöm. Ha valaki megsúgná nekem is a nugát forrását, örülnék!
Zsuzsa

Névtelen írta...

Menten elájulok!

Eva írta...

This looks like a lot of work! And you've done it so neatly!

Névtelen írta...

Diese Kugeln schmecken köstlich. Sie sind besser als die Mozart- Kugeln die man kaufen kann.

Névtelen írta...

Húú, ilyet én is szeretnék készíteni!! Gyönyörű. :)
Maci, hol szerezted a nugátmasszát?
A Beko Hungáriánál néztem (amit t3v írt), de az a 10-12 kg tényleg kicsit sok. :)

Unknown írta...

Sajnos nem tudom megmondani, Magyarországon hol, melyik üzletben kapható ez a fajta nugátmassza. Annyit tudok segíteni, hogy belinkelem a csomagolását, hátha így jobban szembetünik:

http://href.hu/x/3ws4

A schwartau cég gyártja, és szinte biztos, hogy Mo-n is hozzá lehet jutni több helyen is. Remélem sok sikerrel jártok!

Különben nem értem, miért csak abnormálisan nagy kiszerelésben kapható a Bako Hungáriánál. Nem csak a cukrászüzemekre kéne gondolniuk, hanem a háztartásokra is.

Unknown írta...

Sziasztok,
azt szeretném megkérdezni, hogy az adott mennyiségből kb. hány golyó készíthető?
Nugátmassza kapható Budapesten a Vásárcsarnok (Fővámtér) alagsorában található Ázsia BT. üzletében 20dk-s kiszerelésben.
Remélem ez alkalmas a golyóhoz.

Unknown írta...

Ha nem csal az emlékezetem, kb.20-25 darab lett belöle. Csokiból böven maradt, marcipánból szintén volt mit nassolni utólag is. Szóval nem számítottam ki a hozzávalókat.

Unknown írta...

Maci!
http://href.hu/x/3ws4 - ezen a linken nem jön be semmi?:((
Megnéznéd, hogy jó-e a cím?
Köszi: Zsuzsa

Unknown írta...

Szia Zsuzsa!
Igen, jó a link, müködik, de berakom neked az eredetit is:

http://www.schwartau-backwelt.de
/backsite/blob.bin?blobId=85

vimizo írta...

Kedves Maci!!

Nagyon szépen köszönöm Neked ezt a receptet!!
Én aki nem szereti a marcipánt, az első adagot majdnem befaltam egyedül:) Reggel vettem eredeti mozart-ot megkóstolni, de ez sokkal jobban ízlik:)
Köszi mégegyszer!!

kép itt: http://href.hu/x/461j

Unknown írta...

Szia Vimizo!
Épp most írtam a blogodba! Örülök a sikerednek!!!

Névtelen írta...

Szia!
Eppen az elobb lattam a nagy sutis forumon a mozartgolyokat es azonnal eszembe jutott hogy nalad lattam ezt a technikat es ugy latom mas is hasznalja ;-))))))
Egyebkent en is megcsinaltam mar miota itt nalad olvastam csak az enyemek nem lettek tul szepek.
Udv.Evi

Edit írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Edit írta...

A nugátmasszát nem tudtam sehol beszerezni.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails