szeptember 21, 2008

Szilváslepény ropogós mákos morzsával


Szinte látom magam előtt a legyintéseket, hallom a továbbklikkelést, amit ez a szilvás-mákos lepény kivált a blogom olvasóiból. "A Maci ilyen mezei szilvással akarja megetetni a népet? Ugyan!" Pedig nagyon finom tud ám lenni egy ilyen egyszerű sütemény, még ha nem is tartozik a spanyolviasz kategóriába. A tésztája a létező legjobb és legegyszerűbb kevert alaptészta, számtalan módon variálható, mindig finom és mindig jól sikerül! Egy ilyen tésztarecept minden háztartásban kell, hogy legyen, ezt komolyan mondom! A ropogós mákos morzsát a tetején néhány hete már teszteltem, szintén szilvával összekombinálva, most meg egy kevés szeletelt mandulával is megtetéztem, hát mit mondjak...oltári finom. A tészta könnyű és puha, a félig belemerült szilva zamatos és enyhén savanykás, a morzsa pedig citromillatú, édes és ropogós.

Vajas kevert alaptészta
  • 25 deka vaj (margarin ugyanúgy megfelel)
  • 20 deka finom kristálycukor
  • 1 csipet só
  • 5 tojás
  • 25 deka finomliszt
  • 1 tk. sütőpor
A puha vajat habosra keverem a cukorral és a sóval, majd egyenként beledolgozom a tojásokat. A lisztet a sütőporral elvegyítem, és a tojásos masszába keverem. A tésztát egy sütőpapírral kibélelt tepsire kenem, és 1 kilónyi tetszés szerinti gyümölccsel sűrűn kirakom a tetejét (alma, meggy, kajszi, szilva, áfonya) a morzsát elosztom a tetején és a sütőbe tolom. 28 cm-es tortaformában is lehet sütni, ez a mennyiség pont elegendő is egy formára, de itt valamivel kevesebb gyümölcs is megteszi. Ha tortaformában sütöm, a biztonság kedvéért tűpróbát is szoktam csinálni a sütési idő végefelé. Hőlégkeverésnél 160° C foknál kb. 40 perc alatt sül meg a tészta tepsiben, tortaformában általában 10 perccel tovább szokott tartani.

Mákos morzsa
  • 5 deka darált mák
  • 5 deka liszt
  • 5 deka puha vaj
  • 10 deka cukor
  • 5 deka szeletelt mandula
  • fél citrom reszelt héja
Puha vajat a cukorral, liszttel és a mákkal és a citromhéjjal egy laza morzsává keverem össze a kézi mixer segítségével. Így egy finom és egyenletes morzsát kapok, de ha kézzel összenyomkodom még egy picit, akkor valamivel durvább és rusztikusabb lesz, és nagyon finom ropogósra sül a süti tetején. (Ezt a morzsát is tovább lehet variálni, pl. citromhéj helyett fahéjjal vagy vaníliával ízesítve.)



18 megjegyzés:

Cecile írta...

Én nagyon szeretem az ilyen egyszerű kavart tésztákat, mert gyorsan elkészíthető, elronthatatlan és finom is. Ha gyorsan vágyok egy kis sütire, általában ilyet sütök valamilyen gyümölccsel.

Fűszeres Eszter írta...

Nekem meg az jutott eszembe, hogy ez a Maci megint milyen jót talált ki! Meg hogy ritkán irogat mostanában. Talán már téli álmot alszik?

Névtelen írta...

Én meg kapásból jöttem, mert MÁKról van szó. ;)

Éva írta...

Bár megetetne Maci egy ilyen egyszerű szilvással valóban!:)

Névtelen írta...

Hmm Maci, negyed órája tettem be a sütőbe:) Isteni jól néz ki, és ez a mákos morzsa egyből megfogott...remélem nekem is fini lesz:)

Névtelen írta...

Szerintem is nagyon jót talált ki Maci, semmi fitymálás, sőt háromszoros hurrá a máknak és a szilvának! No meg Macinak persze. :-)
Orsi

Névtelen írta...

Jelentem nagyon-nagyon finom süti, mindenki próbálja ki;)

Névtelen írta...

Mi is ennek a sütinek az ikertestvérére kaptunk rá ebben a szezonban, 5* már tuti megsütöttem, és lébaim előtt hever a család!! Isteni a szilvás-mákos kombináció!!

NYestkutya

Névtelen írta...

Nagyon jól néz ki! Van egy kérdésem a szakértökhöz: a kevert tésztáknál általában úgy kezdödik a recept, hogy a vajat habosra keverjük a cukorral, majd hozzáadjuk a tojásokat. Vannak olyan piskótafélék, ahol meg a tojásokat keverjük habosra a cukorral, után jön az esetleges vaj/olaj. Valaki esetleg meg tudná magyarázni, mi a különbség, ha van? Mert ugye mindkét módszernél így vagy úgy levegöt viszünk a tésztába. Elöre is köszönöm!

Unknown írta...

Eszter, szívesen aludnék téli álmot, ha ráérnék;o)

Mirelle, akkor ezek szerint mákom van;o)

Fakanál, rajtam nem múlik! :o)

Orsi :o))))))

Nocom, örülök, hogy nektek s ízlik!

Nyestkutya, próbáld ki, nem fogod megbánni!

Partizánorsi, talán az arányokban rejlik a megoldás. A piskótába általában jóval kevesebb vaj/olaj kevertetik a végén, és ettöl picit stabilabb, lesz a tészta. Meg ott elsösorban a tojásokba visszük a levegöt.

A vajas kevert tésztáknál meg jóval nagyobb mennyiségü vajat "levegösítünk" hosszas habosra való keveréssel, és a tojással lazítjuk. Fordított sorrendben azt hiszem nem müködne ilyen jól, se a piskótánál, se a kevertnél.

Ez az én magyarázatom, de biztos van egy spécibb megközelítése is a dolognak ;o)

Névtelen írta...

Maci, köszönöm! Indoklást elfogadom :-)) Csak azért kérdeztem egyébként, mert az én "lengyel csoda" névre hallgató, legalább 25 éves, örökölt robotgépem sokkal jobban elboldogul a tojás-cukor keverékkel, mint a vaj-cukorral (dagasztásra legmerészebb álmomban se merek gondolni). Úgyhogy volt már pár recept, legutóbb LilaFüge mákos-citromos sütije, ahol egyszerüen a tojás-cukrot habosítottam. Eddig még minden jól sült el, de persze ez nem törvényszerü.
Tudom, vegyek új robotgépet :-))

Névtelen írta...

Ma megcsináltam, ezt ettük ebédre egy jó kis leves után. Nem volt darált mákom, csak darálatlan, mandulalapkám se, helyette durvára vágottat tettem bele. Egyik eltérés sem rontott rajta: finom, ropogós morzsa volt a tetején! (Citromhéjat és fahéjat is tettem bele.)
Azóta már tovább is adtam a receptet, annyira ízlett a csapatnak!

Névtelen írta...

Szia Maci!

Tegnap is megsütöttem, sokadszorra, ismét mindenki odáig volt érte!!!
Nagyon jó kis recept, továbbra is csak ezt mondhatom. :-)

Névtelen írta...

Szia Maci!
Őszintén szólva én még csak most kezdem kitanulni a sütés-főzést, és nagyon megörültem ennek az "egyszerű" (de nagyszerű) sütireceptnek! És sikerült! Nagyon eredeti és finom a szilva-mák kombináció. Köszi!

Romana írta...

Hát én meg azt mondom, hogy ez a desszert ilyen gyönyörüen (szlovák billentyüzetem van, ezért rövidek az egyébként hosszú magánhangzóim) tálalva (fotózva) egy kellemes nyári ünnepi ebéd méltó záróakkordja is lehet. Annyi, de annyi alma van otthon, most már lesz helye, nem akaródzott almás pitét sütni, ez sokkal jobb lesz.

UI: egy gasztroblogra nem csak puccos cuccokat lehet felrakni, ha Neked egy mezei szilvás lepény is kellemes ízélmény, akkor miért ne?? :)

Viky írta...

Nagyon finom volt,kipróbáltam, egy nap alatt elfogyott.

Lívi írta...

Szia Maci! De kár, hogy már egyáltalán nics időm gasztroblogokat olvasni :-(
De azért, ha recept kell, legalább tudom, hova érdemes fordulni ;-)

Megsütöttem ezt a mákos-szilvásat, nagyon finom lett! Be is írtam a receptet a füzetembe :-D köszi!

Névtelen írta...

Kedves Maci!Kerdesem az lenne,hogy mirelit szilvaval is probalkozhatok vagy csak friss gyumolccsel?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails