március 21, 2009

Virágzik a virágfánk!

Úgy látom lemaradtam a nagy karneváli fánkinvázióról, így aztán hiába is kutatsz a receptek között kedves olvasóm, szalagos fánkba nálam sajnos nem ütközöl. Ellenben tavasz van, és rügyezik a virágfánk...akarom mondani kisült. Nagyon régóta tervezgetem, hogy bemutatom nektek ezt a nagyon dekoratív és finom spanyol édességet, aminek az elkészítése sokkal egyszerűbb, mint amilyennek elsőre gondolná az ember. Na persze itt is van egy kis buktató, ami megnehezíti a kivitelezést. Ahogy waffelsütő nélkül nehezen elképzelhető a waffelsütés, ezek a virágok is nehezen kivitelezhetőek a speciális, kifejezetten erre a célra készült fém sütőforma nélkül. A modern spanyol háziasszonyok konyhájában nem gyakran fordul elő virágfánk-sütő, sőt sokuk azt se tudja mi fán (netán virágfán?) terem , viszont néhányan még ma is hangsúlyt fektetnek a hagyományok megőrzésére és továbbadására.

Húsvét előtt a böjt utolsó hetében van ideje a virágfánk sütésének. Talán emiatt is lett flores (virág) névre keresztelve, mert virágvasárnap kezdődik a szezonja, és húsvét vasárnapjáig úgymond elvirágzik.

Flores
Kb. 10-12 darabhoz

  • 4 tojás
  • 15 deka liszt
  • 1 csipet só
  • tej
A hozzávalókat egy tálba teszem és annyi tejjel keverem teljesen csomómentesre, amennyitől olyan állagú lesz mint a palacsintatészta. Negyed órára a hűtőbe teszem a tésztát.
Egy kisebb edényben jó 4 ujjnyi magasan olajat forrósítok és beleállítom a fém sütőformát ( kép 1). Amikor már átforrósodott a vas, a tesztába mártom, hogy kb. 2 cm magasságban vékonyan bevonja a formát, majd azonnal a forró olajba merítem (kép 2). (Nem engedem az edény fenekére!) Néhány másodperc után villával meglazítva le lehet fejteni a tésztát a formáról. Addig sütöm, amíg szép aranysárga lesz. Konyhai törlőpapírra szedem ki mindegyiket, majd fahéjas cukorba forgatom még melegen.



UPDATE

Többen kíváncsiskodtatok e-mailben a forma után. Nos, én ezt évekkel ezelőtt kaptam ajándékba, így beszerzési helyet sajnos nem tudok mondani. A jó hír viszont az, hogy valóban kapható Magyarországon is hasonló, ugyanezen az elven működő olajba mártós fémforma! Remélem a konkrét beszerzési helyét lesz majd aki elárulja, és kommentben megosztja az érdeklődőkkel!

18 megjegyzés:

Vali írta...

Ez nagyon jól néz ki!!!!!!!!!!!!
Biztosan finom is.

erős ildikó írta...

De jó, hogy megint itt vagy, írsz a blogodra!
Bevallom, én több helyen láttam már ilyen sütőformát - amikor az ostyasütőm után vadásztam - de nem tudtam, ez mire való, illetve pontosan hogyan használják.
Nagyon örülök, hogy bemutattad, lehet, hogy egy hasonlóra én is szert teszek...

trinity írta...

Nagyon szép virágok...
Én még nem láttam ilyen sütőformát-merre kapható?

Méhn Niki írta...

Hmmm, elropogtatnék most egy-két darabot... :)

SZINTIA írta...

Gyönyörűek!

Névtelen írta...

Nekem is nagyon tetszik. Íme egy jó ötlet a szépre.

Ancsika írta...

De szépek!!! :)

Gyöngyi írta...

Nohát, ilyet se láttam még, örülök, hogy benéztem! Nagyon dekoratívak lettek a virágaid!

Unknown írta...

Napmátka! Tényleg lehet kapni Mo-n ilyen sütöformát?

bigacsiga2 írta...

Nekem egy nagyon régi darab van (kb. 10-15 éves), itt vettük Magyarországon, de nem vagyok benne biztos, hogy itt is csinálták.

http://forum.sanomabp.hu/forumkep/9/82811/428/12836128/1.jpg

Egy kedves topictárs kalauzolt ide az oldaladra (neki ennél sokkal szebb van :)), de így most már legalább tudom mit lehet vele sütni. :)

A te formád annyival jobbnak tűnik, hogy magasabb, ez enyémet könnyű teljesen összekenni, és akkor nem esik le róla a süti.

Unknown írta...

Szia Bigacsiga!

Igen, az én formám valóban magasabb (legalább 2-2,5 cm)
Szerintem egyébként lehet házilag is ilyen formát barkácsolni, ha van otthon egy ügyes es barkácsolókedvü egyed ;o) Az enyémet is megvizsgáltam: hajlított vaslemez, 4 cikk összehegesztve + egy 30 cm-es nyél. Egyszerü lakatosmunka.

Névtelen írta...

Udv, ez nagyon tetszik nekem!
Meg szeretnek kerni valakit hogy keszitse el ezt a csodaszerszamot. Megkerdezhetem, hogy hany centi az atmeroje a viragnak? Koszonettel, Anna

Viki írta...

Szia!
Hálásan köszönöm a receptet, kipróbáltam, nagy sikere volt. (Mint minden receptednek, amit kipróbálok.)
Az én fánkom ilyen lett:
http://www.recept-oldal.hu/cikkek/edes-sutemenyek_-edessegek/fank-virag

Feinschmecker írta...

Hasonló sütőforma:

http://sodrofa.co.hu/hu/product/aprosagok/daisy-virag-alaku-tojassuto/

Orsi írta...

Sziasztok,

Lattam, hogy sokan kerestetek viragfank suto vasat.
Letezik hasonlo fank nemzetkozi teren is, Rosette a neve es az Amazonon a nyomara bukkantam a sutoformanak is. " Rosette iron " neven kerestem es nagyon sokfele motivummal fellelheto.
Itt a linkje. ahol nezegetheto : http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dgarden&field-keywords=rosette+iron&x=0&y=0
Nem tudom Magyarorszagon hol lehet ilyesmit kapni, de edesapameknak es magamnak is megrendeltem mar a vasakat es alig varom, hogy kiprobaljam. :) Macikonyhanak koszonet a receptert. :)

Orsi

Ferenc Erdélyi írta...

Sziasztok!

Fantasztikus! Vegre tudom mire valo ez a szerkezet amit Nagypapamnal talaltam. El sem tudtam kepzelni mire valo! Hetvegen ki is probalom...

Remek cikk!

Ferenc

Névtelen írta...

Na vegre! Anyukamtol megmaradtak ezek a formak nekem is, de sosem nem tudtam kitalalni hogyan kell hasznalni! Orulok, hogy vegre meg van egy recept es el is keszithetem gyorsan!

Névtelen írta...

https://www.sussvelem.com/4-fejes-tescoma-delicia-viragfank-sutoforma-keszlet-4181?utm_source=shopalike&utm_medium=cpp&utm_campaign=direct_link

ezen a linken találtam rózsafánk sütő formát

Jó sütögetést!

Üdv, Andi

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails