szeptember 21, 2007

Gesztenyés sütemény


Tudom, így első ránézésre egy szokványos kevert tésztájú kakaós süteményre tippelnek a legtöbben a kép láttán. Nekem bizony nem szokványos, sőt, nagyon is különleges! Régi vágyam volt, hogy végre valahára gesztenyeliszttel süthessek. Persze korzikán, svájcban, és még néhány olyan régióban, ahol nem különösebben nehéz hozzáférni, bizonyára nem számít olyan nagy kuriózumnak. Számomra egy ismertebb recept létezett eddig, mégpedig a "castagnaccio", ami rozmaringgal, fenyőmaggal, narancshéjjal, és dióval készül, és egy lapos lepényszerű sütemény. Az eredetét illetően nem tudok semmi biztosat mondani, de tény, hogy tessintől kezdve, toszkánán át, korzikáig mindenhol ismert. Maga a liszt kicsit sötétebb mint a fehér búzaliszt. Általában fél kilós kiszerelésben kapható, de talán jobb is így, mert kevésbé sokkol az ára. (kb. hétszerese a finomlisztnek) A receptet már vagy 2 éve feljegyeztem, de most előkeríteni még körülményesebb volt, mint a lisztet beszerezni. Döbbenetesen egyszerű a sütemény, ami azt jelenti, hogy hamarabb össze lehet állítani, mint ahogy a sütő bemelegszik. Sütés közben olyan intenzív illatot árasztott, hogy nagyon felcsigázta már az érdeklődésem. Puha, morzsálódós -kávé/kakaó mellé ideális- sütemény, szerintem nagyon különleges, egyedi aromával, ami nem hasonlítható a gesztenyemasszával készült dolgok egyikéhez sem. Így készült:

Gesztenyés sütemény
  • 30 deka gesztenyeliszt
  • 15 deka nádcukor
  • 3 egész tojás
  • 2 ek. olaj
  • 1 pohár tej
  • fél pohár rum
  • 1 ek. cukrozatlan kakaópor
  • 10 deka áztatott, leszárított mazsola
  • 1 tasak sütőpor
Az összes hozzávalót (a sütőpor kivételével) alaposan összekeverem, végül pedig a szitált sütőport is beledolgozom. Sütőpapírral kibélelt tortaformába (24 cm-es) öntöm a masszát, és kb. 45 percig sütöm 175°C fokra előmelegített sütőben. Ha elkészült, porcukorral leszórom.

13 megjegyzés:

Névtelen írta...

Akkor most lehet itthon gesztenyelisztet kapni? Annak idején én is Olaszországból hozattam ismerőssel, hogy egy gesztenyés puliszkát kipróbáljak.Jó lenne ismét hozzájutni, már emiatt a süti miatt is!

Névtelen írta...

Szóval hol is kapható ez a liszt?? :)

Unknown írta...

Hát lányok, nem tudom, hogy otthon kapható-e, és ha igen, akkor hol. Olasz élelmiszerboltban vettem,máshol én sem kapok. Esetleg a herbaházban kérdezzetek rá!

@marmalade: csináltál belöle gesztenyés puliszkát? hogyan, és milyen lett?? nagyon érdekelne, ugyanis van még egy kicsi a zacskóban!

Névtelen írta...

http://www.internettudakozo.hu/talalati.html?termek=gesztenyeliszt

Névtelen írta...

hát ez a link nem sikerult. De elvileg ok árulnak
http://www.keneseiestsa.hu/cegunk.php

Névtelen írta...

Igen, a Travel Chanelen láttam egy Toscánáról szóló műsorban: úgy kell készíteni, mint a kukorica polentát.(sőt, gesztenye polenta a hivtalos neve). Forró vízbe szórni a gesztenyelisztet, egy csipetnyit sózni, kavargatni, amíg öszzesűrűsödik,majd egy öblös tálba önteni, hogy kihűljön és megdermedve átvegye a formáját. (ekkor már egy kisebb tortára hasonlít) és szeletelni. Mi pirított angol szalonnával ettük, és szaftjával meglocsoltuk.De lehet sült kolbásszal is. Nekem furcsa volt, hogy nem sütemény és nem annyira édes,mint a megszokott gesztenyemassza,de a karácsonyi pulykasült mellé ismét el tudnám kézelni köretnek.

Névtelen írta...

Ma láttam a Culinarisban, 890 forint egy fél kiló :)

Unknown írta...

@Mirelle: ha meg is sütöd, ne olyan ízvilágot várj töle, mint a megszokott gesztenyés süteményektöl. Ez valami teljesen más aroma, sokkal füszeresebb, fanyarabb, semmihez máshoz nem hasonlítható!

Névtelen írta...

A héten tuti kipróbálom, majd referálok :)

Névtelen írta...

Oh, én pénteken jártam az óbudai C-ban és nem vettem észre, pedig néztem a liszteknél! Akkor mehetek vissza?!

Névtelen írta...

Nem a liszteknél volt, hanem a kirakat felé eső 2-3 oszlopsor sajtpult felé eső végén, úgy csipőmagaságban :) Én ma vettem. Holnap desszert gyanánt feltálalom a kritikusaimnak.....

Cukroskata írta...

Gesztenyelisztet a Gastronomia Pomo Doro üzletben, ( V. ker. Arany János u.9.) is lehet általában kapni. Most éppen nincs, de azt mondták, hogy egy hét múlva jön a kamion Olaszországból, és hoz.

Unknown írta...

Cukroskata: köszi, feltettem a címet a gyüjtöpostba!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails