március 29, 2009

Epres mini-tortácskák


A tchibonál sosem vettem még kávét. Vagy ha igen, akkor az olyan rég lehetett, hogy már nem is emlékszem rá. Ellenben rengeteg konyhafelszerelési eszközt vásároltam náluk, kezdve a karamellizáló pisztolynál a digitális mérlegen át a vágódeszkáig sok-sok mindent. Tavaly ősszel a kivehető aljú brownie sütőforma mellett elcsíptem 4 mini-tortácska formát is, igaz ez nem az az egy falatkás forma, hanem 12 cm átmérőjű teflonozott változat. Most sütöttem bennük először, és azt kell mondanom, hogy öröm velük dolgozni. Egy morzsányi tészta se tapad beléjük, masszívak és nagyon praktikusak annál fogva, hogy kiemelhető az aljuk.


Alaptészta mini tortácskákhoz
6-7 darabhoz
  • 25 deka finomliszt
  • 12,5 deka vaj
  • 2 evőkanál porcukor
  • 1 tojás

  • jeges víz
A lisztet és a porcukrot egy tálba szitálom. Egy csipet sót adok hozzá, belekockázom a jéghideg vajat ( a vajat előre is fel lehet kockázni és jól behűteni) . Gyorsan elmorzsolom a vajat a liszttel, majd hozzáadom a villával felvert tojást. Minél nagyobb a tojás, annál kevesebb vizet kell hozzáadagolni! Mivel én most egy nagy tojást használtam, csupán 2 kanál jeges vizet kellett hozzáadnom. Gyorsan összeállítom a tésztát, amelynek közepesen keménynek és rugalmasnak kell lennie. Nem gyúrkálom hosszasan, majd folpackba csomagolva legalább egy órára a hűtőbe teszem.

6 részre osztom a pihentetett tésztát, és ezek mindegyikét 2 réteg folpack között 2-3 mm vékonyra nyújtom. Kibélelem a tésztával a sütőformákat, villával megszúrkálom az alját, a túllógó széleket pedig késsel levágom. [kép1] Ha a tészta is úgy akarja, akkor ezekből a nyesedékekből születik meg a hetedik tortácska. Amíg bemelegszik a sütő, tálcára sorolva a hűtőbe teszem a kibélelt formákat. Sütés előtt egy egy darab sütőpapírt fektetek a tésztára,[kép2] és kb. fél csészényi nehezéket öntök rá. Ez a nehezék lehet szárazbab, felesborsó, lencse ...stb...stb... Ezt nevezik vaksütésnek. [kép3]
180°C fokos sütőben kb. 10 percig sütöm a tésztát, de ha nem is figyelem az idő,t akkor a tészta színére ügyelek. Amikor kezd a széle aranysárga lenni, akkor óvatosan kiemelem a sütőpapírt a nehezékkel együtt, és addig sütöm tovább, míg az alja is szép zsemleszínűre sül. Mindez kb. 13-14 percig tart összesen.

1.

2.

3.


Most epres-fehércsokis mascarponét -ami a málnás mintájára készült- kanalaztam a tortaformákba, , de kedvtől, igénytől és idénytől függően bármivel meg lehet tölteni szerintem, legyen az csokikrém vagy mousse, pudingos-vajkrém, gyümölcskrém, sőt ha a cukrot kihagyjuk a tésztából, sós töltelékkel is....
Én még olvasztott, tejszínnel simára kevert fehércsokival is kikentem a formák felét, mert attól tartottam, hogy eláztatja a krém, de akár el is hagyhattam volna, mert a többi se ázott el.



12 megjegyzés:

Vesta írta...

Háát, ez még a dobostortánál is kívánatosabb :)

Cukroskata írta...

nagyon szépek :-)

Gyöngyi írta...

Kb. 1 hónapja vettem ugyanilyen formákat, nem rég eszembe jutott, de jó lenne már kipróbálni! Nagyon jó, hogy hoztál receptet, ez lesz a próbasütésem:)Köszönöm!

Hoyacarnosa írta...

Óhh nem kellett volna ezt megnéznem most este....
Szívesen ennék belőle. Nagyon..

trinity írta...

Mesések!!!!

SZINTIA írta...

Csábítóak!:)

Limara írta...

Álomszépek!:))

Blass írta...

Maci, és a lézeres precíziós eperszeletelődet hol vetted? :)))
Most komolyan, van valami trükköd, vagy szemmértékre lettek ilyen egyformák a szeletek?

Unknown írta...

Blass! Semmi trükk nincs mögötte. Éles kés és szemmérték az egész :o)

Nóri írta...

Kedves Maci! Rengeteg örömet okoznak a sütijeid! Nagyon nagy köszönet érte!

Nóri

http://lucababam.freeblog.hu/archives/2009/04/12/Husvet_III/

Nóri írta...

http://lucababam.freeblog.hu/archives/2009/04/12/Husvet

Nóri írta...

Sajna a link vége lemarad mindig...
De akkor is nagyon nagy gratula a színvonalas oldalhoz!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails