április 29, 2008

Briós reggelire

Nem szoktam vasárnap nagy reggeliket csapni, inkább valami "ágybavihetőt" keresek a kávé mellé. A lányoknak is a vasárnap jelenti az egyetlen pihenőnapot a héten, szóval délig nem is igen látom őket, annyira belelendülnek az alvásba. (hogy a férj hol van? hát vasárnap reggel már hegyen-völgyön túl a biciklijével) Ezekre a nyugis, semmittevős reggelekre gondolva gyakran már szombaton előkészülök valamilyen péksüteménnyel. Mivel nem akarok versenyre kelni az éjjel tésztát dagasztó pékekkel, fontos szempont, hogy még reggel is friss és élvezetes legyen a süteményem, tehát valami pihe-puha finomságra van szükség, épp olyanra, mint a briós. Receptem nem volt, viszont volt egy halom friss tojássárgája ami a mousse-ból megmaradt és villámgyors felhasználásra várt. Egy életem, egy halálom, ezt a 7 tojássárgáját kockára tettem a találomra összeállított briósom érdekében, plusz egy egész délutánt rááldoztam. Túlzottan sok dolgom nem volt vele, mert a kenyérsütő dagasztotta, csupán a szétadagolás és a gömbölygetés-kenegetés volt egy kicsit időigényes. A végeredmény egy istenien foszlós, és még vasárnap is vatta puhaságú briós lett. Narancslekvárral hmmm...

24 darabhoz:
  • 1 tasak szárított élesztő (7 g)
  • 50 deka liszt
  • 6 deka cukor
  • 20 deka olvasztott vaj
  • 1 tk. só
  • 5 tojássárgája
  • 1 egész tojás
  • 2 dl aludttej

  • a kenéshez további 2 tojássárgája és 1-2 ek. tej
A hozzávalókat a fenti sorrendben a kenyérsütő üstjébe rakom. Előfordul, hogy némelyik kenyérsütő használati utasítása szerint az élesztőt szigorúan a liszt tetejére szabad csak szórni utolsó hozzávalóként. Tehát a sorrend gépfüggő, a briós tésztája viszont nem az. Természetesen kézzel is be lehet dagasztani, teljesen tetszés szerint, ugyanúgy mint bármelyik élesztös tésztát. Nos, miután 2 óra 20 perc alatt gyönyörűen megdagasztotta és megkelesztette a lágy ragacsos tésztát a gép, ököllel néhányszor lenyomkodom, úgymond levegőtlenítem. Ezután lefóliázom és a hűtőbe rakom. 1,5 óra kelés után már bőszen feszegeti a megduzzadt tészta a fóliát. Vékonyan megolajozott munkalapra borítom, összegyúrom, és olajozott kezekkel 30 darabra osztom szét. a 6 legducibb darabot félreteszem, a többit pedig egyenként szép gömbölyűre formázom és 2 kivajazott muffinformába rakosgatom. A 6 gombócot 24 apró gombóckára osztom, összegömbölygetem és a muffinformában nyugvó tészták mindegyikére biggyesztek egyet-egyet. Ruhával letakarva további 40-50 percig hagyom kelni. Nem kell a fűtés mellé rakni, megkel enélkül is, de fontos, hogy ne érje a huzat. Amikor már majdnem kitöltik a mélyedéseket a tésztagombócok, tejjel simára kevert tojássárgájával lekenem őket. Amíg a sütő bemelegszik 180°C fokra, lefedetlenül hagyom a tésztát. Forró sütőben 13-15 perc alatt készre sütöm. A sütési idő rövidnek tűnhet, én is csodálkoztam rajta, hogy ilyen hamar elkészültek. Kívül pirosak lettek, belül pedig foszlósra és levegősre sültek, tehát ezek szerint elégséges volt a 13-15 perc. Ettől függetlenül mindenkinek a saját sütője tulajdonságait és a teljesítményét szem előtt kell tartania.




11 megjegyzés:

Éva írta...

Francnyavalya... én itt mindig elcsábulok...:)

Unknown írta...

Sose ess ennél nagyobb bünbe kedves Fakanál! ;o)

starfi írta...

ezt én is meg fogom csinálni. baromijó, ahogy leírtad a készítését, nem beszélve a fotókról:)

Niobee írta...

fogyóznék, kedves Maci, de itt nem lehet....már a épektől olyan éhes leszek ,hogy még....:)

Sütis néne írta...

bi-bi-bi! én már meg is sütöttem!
:-D
köszönöm, Maci, finom lett! ;-)

Unknown írta...

Starfokker: most, hogy Sütis kollegina sikeresen lemeózta, neked is bátran merem ajánlani.

Niobee: szerintem egyél pár falatot, mielött benézel hozzám. Utána meg egy pohár vízzel öblítsd le a látottakat. Hát nem klassz fogyókúra ötlet? ;o)))

Sütis professzorasszony! Hihetetlen vagy! :o)

Névtelen írta...

Már első olvasásra nagyon megtetszett, de hogy most Sütiske is megsütötte én is nekibátorodom. Aludttejet mivel helyettesíthetem???
Sziszi

Unknown írta...

Az aludttej talán a leginkább kefírrel helyettesíthetö szerintem.

Névtelen írta...

külföldön élek és annak ellenére, hogyitt isteniek a péksütemények, azért hiányzik néhány magyar íz. Fél órája vettem ki a sütőből és isteni lett. Én 3 részre oszottam a tészát, az egyiket üresen hagytam, a másikba mazsolát tettem, és a harmadikba csokipasztillákat. A párom szerint mehet bele kicsit több cukor. Nem sütöttem ki mindet, úgy 16 db-ot a végső kelesztés után a mélyhűtőbe tettem fagyasztásra. A terv, hogy reggel csak felkelek bekapcsolom a sütőt, a szokásos reggeli fürdőszobai műveletek után csak bedobom a sütőbe és készre sütöm, amíg a kakaó, kávé készül. Ha érdelel a fagyasztás utáni sütés eredménye beszámolok.

Unknown írta...

De jó! :o)
Persze, hogy írd meg! És nyugodtan kísérletezz a cukor mennyiségével is, mert lehet, hogy valóban elbír még egy kicsit.

Viktoria írta...

Szia Maci,
Kicsit ugyan sokára (elfogyni sokkal hamarabb elfogyott) de íme a fagyasztás utáni tapasztalataim:
1. Kicsit több idő kell a sütéshez, a fagyott állapot miatt+nem lesz könnyű a tészta mint fagyasztás előtt.
2. Előző este kivettem a sima hűtőbe, szintén több idő kell és nem lesz könnyű a tészta, mint fagyasztás előtt.
Szerintem a nagy mennyiségű vaj miatt nem lesz könnyű a tészta fagyasztás után, de ez csak feltételezés.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails