október 11, 2008

Engadini diótorta a 250.000-re


Egy kis árulás történt: ez a pekándiós változat!

Engadini diótorta

Engadiner Nusstorte - Tuorta da nusch

A tésztához:
  • 25 deka finomliszt
  • 10 deka hideg vaj
  • 8 deka finom kristálycukor
  • 1 csipet só
  • 1 nagy tojás
A lisztet átszitálom, hozzáadom a sót, cukrot és a felkockázott vajat. Hideg kézzel gyorsan elmorzsolom a lisztet a vajjal, majd beleöntöm az összezagyvált tojást (egy keveset meghagyok a tojásból, hogy a tészta peremét be tudjam vele kenni később) A lehető leggyorsabban összeállítom a tésztát, gombóccá formálom és fóliába tekerve a hűtőbe rakom. Közben elkészítem a tölteléket.

A töltelékhez:
  • 13 deka cukor
  • 13 deka dió (nálam pekándió)
  • 3 deka erdei méz
  • 1 dl tejszín
  • víz
A cukrot egy edénybe teszem, és kb. 20 ml vizet öntök hozzá. Magas lángon addig főzöm, amíg elpárolog a víz, a cukor elolvad és egy szép simára, aranybarnára karamellizálódik. Ekkor félrehúzom az edényt, belekeverem a durvára darabolt diót és további 2-3 percig kevergetem a tűzön. 1-2 evőkanálnyi vizet adok hozzá (vigyázat nagyon spriccelni fog!) végül pedig a tejszínt és a mézet. Jól összeforrósítom az egészet, majd félrehúzom, és ha nem is teljesen, de "langyosmelegre" hagyom kihűlni. A fent leírt karamellizálási folyamat jóval biztosabb és szerintem egyszerűbb is, mint a "szárazon" való karamellizálás.

Ezalatt előveszem a tésztát, és néhány percig szobahőmérsékleten pihentetem. A sütőt alsó-felső lángnál 220 °C fokra előmelegítem. Fólia között 3-4 mm vékonyra nyújtom, és kibélelem a tésztával a tortaformát, egy 3-4 cm magas peremet alkotva. A tetejére is megfelelő méretűre szabok egy kerek tésztalapot. (Az eredeti recept egy 18 cm átmérőjű tortaformáról szól. Én egy 21 cm-es -ikeában vásárolt- formát használtam, és annyira vékonyra nyújtottam a tésztát, hogy meg is maradt egy tojásnyi belőle. Én jobban szeretem így, ha az omlós tészta a lehető legvékonyabb! Természetesen maga a torta is karcsúbb, és vékonyabb lesz, mint egy kisebb formában sütve) A kellőképp lehűlt karamelles diós tölteléket a tésztára öntöm, szépen elsimítom, a tészta peremét felvet tojással bekenem és ráfektetem a tetejét. A szélét körbe végignyomkodom villával és néhány helyen meg is szúrkálom, hogy a sütés közben keletkező gőz ne feszítse szét a torta tetejét. Sütőbe tolom, és 10 percig 220°C fokon sütöm, majd visszeveszem a hőmérsékletet 170°C fokra és további 30 percig sütöm. A sütési idő és a hőfok a sütő telesítményétől függ minden esetben! Ajánlatos a kész tortát minimum langyosra hűtve felvágni, de állítólag jobb, ha egy napot/éjszakát pihentetjük.



A receptért hálás köszönet a lamiacucina blog lelkes szerz
ő
jének!

18 megjegyzés:

Névtelen írta...

hogy én ezt mennyire szeretem! nemrégiben gondoltam rá, hogy sütni kéne megint!

Marcsi írta...

Hűűűűűűűű de jól nézki, és biztos fincsi!!! Ki kellene próbálni.

Éva írta...

Gratulálok a 250 ezredikhez, és köszönöm, hogy helyet kaphattam a leadben:)*

Névtelen írta...

Hát ez gyönyörű, és a receptet olvasva elhiszem, hogy isteni volt!! Gratula a negyedmillióhoz!!

NYestkutya

Unknown írta...

Chilii, Te már megsütötted valamikor?

Marcsi, csak rajta! ;o)

Fakanál,én köszönöm Neked :o)

Nyestkutya, köszi:o) Örülök, hogy "látlak" ;o)

Névtelen írta...

igen, de már jó rég volt, még a blog előtt. most megnéztem, az én könyvemben lévő recept is ugyanez a karamelles diós töltelék, de abban bécsi diótortaként jegyzik és még csokoládé bevonat is volt rajta! tényleg isteni ez a karammelles diós cucc!!!!

Névtelen írta...

Mit értesz erdei méz alatt?

Unknown írta...

Ribizli, ezt találtam Neked a gondola.hu-n az erdei mézröl:

"Erdei méz - fenyő-, hárs- és fűzfarügyek édes nedvéből gyűjtött, nagyon aromás, sötét színű, gyorsan kristályosodó, fűszeres méz."

Én pont a füszeressége és intenzívebb aromája miatt szeretem jobban, mint a virág-, vagy akácmézet.

Before írta...

Mivel én csak mostanában találtam ide, viszont naponta legalább egyszer ellenőrizlek, magamra veszem a kitüntető 250E-ik címet! :)
Köszönöm a receptet, nagyon tetszik, ki is próbálom miharabb!

Maimoni írta...

Úúúúuhh, ez gyönyörű... Ki fogom próbálni! És gratulálok a jubileumhoz!

"saját levében" írta...

A 250.002-ik is gratulál! És köszi a receptet, úgyis sok a diónk.

Unknown írta...

Before, örülök, hogy tetszik a recept, annak meg pláne, hogy naponta akár kétszer is benézel hozzám. Ezek szerint te is böven kivetted a részed a 250.000-böl! Szívesen látlak máskor is! :o)

Maimoni nem fogod megbánni! (legalábbis nagyon remélem:o) )

Saját levében, szerintem ezt a süteményt még ajándékba is szívesen elfogadják sokan, szóval ha nem tudod mit csinálj a sok dióval, akkor ilyen formában szabadulhatsz meg töle ;o)

Névtelen írta...

ich verstehe zwar gar nichts, aber nach dem Foto sieht sie genau so aus, wie sie aussehen muss. Liebe Grüsse Robert

Névtelen írta...

Kedves Maci!
Istenien néz ki...
A tejszínt lehet esetleg tejjel helyettesíteni?
Köszi, h.

Unknown írta...

Nem tudom, hogy helyettesíthetö-e a tejszín, ugyanis ettöl lesz kicsit krémesebb a tötelék állaga(szerintem)

Névtelen írta...

Maci, köszönöm a receptet. Közben bekattant, hogy kedvenc süteményeskönyvenben is megvan a recept
http://www.konyvnet.hu/img.php?pic_id=8a2VwZWsvaG9iYmkvZ2FzenRyc3pha2Fjcy9FNzE2ZGE2Mjk4NWU5NzM5N2YzLmpwZw==1
Megcsináltam hát két 20cm-es adagban. Klassz lett. :)

Üdv, Nino

Névtelen írta...

Szia,
isteni a torta!! Nálunk ez a karácsonyi süti.

Andoc írta...

Nemrég én is megsütöttem, nagyon finom lett:) Csak éppen azt nem figyeltem, hogy te 21 centis formában sütötted, az enyém meg 26 centis, így nem maradt elég tésztám a tetejére XD utólag nem is bánom, mert olyan gyönyörű lett :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails