július 05, 2007

Szilvás gombóc


Tulajdonképpen ízlés dolga, hogy mivel tölti az ember a gombócot. Tavaly gyakran főztem sárgabarackosat és szilvásat, a tészta mindannyiszor ugyanazon recept alapján készült. Jól bevált, pillekönnyű krumplis tészta, ropogós aranysárga zsemlemorzsába forgatva. Idén szilvával kezdtem a gombócszezont. A recept a következő:

  • 12 db apróbb érett sárgabarack (szilva)
  • 12 db kockacukor
  • 60 deka krumpli
  • 5 deka liszt
  • 3 deka étkezési keményítő
  • 1 ek. gríz
  • 2 tojássárgája
  • 1 csipet só
  • vaj, zsemlemorzsa

A krumplit sós vízben puhára főzöm, majd lehúzom a héját és krumplinyomón átnyomom, hozzáadom a lisztet, keményítőt, tojások sárgáját sót, a grízt, és összegyúrom.

A barackokat (szilvákat) kimagozom, és a mag helyére egy kockacukrot nyomok. A tésztát 12 darabra osztom, a tenyerembe szétlapítom, és belecsomagolok egy-egy barackot. Alaposan összenyomkodom, és keményítővel megszórt tálcára sorakoztatom őket. Forró sós vízbe rakosgatom, röviden hagyom forrni, majd 8-10 percig a vízben hagyom, miután lehúztam az edényt a tűzről. A vajat felolvasztom, aranysárgára pirítom benne a zsemlemorzsát, kevés porcukrot szitálok rá, és a leszűrt gombócokat beleforgatom.

3 evőkanál cukrot egy kis edényben megolvasztottam, rádobtam 20 deka kimagozott és megfelezett sárgabarackot (szilvát) és pár perc alatt megkaramellizáltam. Amikor már picit "szottyos" akkor kész. Ebből a kompótszerűségből kanalaztam a gombócok mellé.

A szottyos gyümölcskörítés most elmaradt, helyette fahéjas porcukorral szórtam le a kész gombócokat.


5 megjegyzés:

Gabojsza írta...

Szép a tányérod és a gombócok is! És biztosan nagyon finom!

Névtelen írta...

milyen fajta krumplit használtál? mert én 30 évig főleg azt, amit a Nagyapám termelt, most viszont rendszeresen meg vagyok lőve a bóti választékkal. az a fajta itt ugyanis nem nagyon kapható. köszönöm előre is!

Unknown írta...

A krumplis tésztákhoz általában lisztes krumplit veszek, de elöfordult már, hogy egy nem szétfövös fajtából csináltam jobb híján, és ugyanolyan jó lett. Szóval erre nincs recept szerintem.

Névtelen írta...

Szia!
Örök hálám Neked, Te vagy a megmentőm! Szilvásgombócot csinálok, de nem emlékeztem az összetételre, de szerencsére ráleltem a blogodra.Köszönöm!
Még annyit ,én úgy szoktam, hogy amikor kész és a prézliben már megforgattam, meglocsolom az egészet vajjal és a sütőbe tolom.A prézlit is megszórom fahéjas cukorral. ha gondolod próbáld ki Te is,nekem nagyon bejön.

Unknown írta...

Szia Pepi!

Végül jól sikerültek a gombócok?
A tippet köszönöm:o)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails