március 25, 2010

Foszlós kalács



Időtlen idők óta nem sütöttem kalácsot, brióst, csigát. Most sem tudtam eldönteni, melyikre lenne kedvem a leginkább. A hokkaido kalácsba olyan jó beleharapni, puha és foszlós, a kakaós csiga egy pohár tej kíséretében ugyancsak nagyon jólesik reggelire, viszont a briós tetején a ropogós cukorréteget is eléggé ellenállhatatlannak tartom. Végül egy olyasmi tésztát dagasztottam be mint amilyen a kakaós csigáé, a hokkaido kalácshoz hasonlóan formáztam meg, és a brióshoz hasonlóan megszórtam bőven cukorral.

Foszlós kalács

1 tasak szárított élesztő
60 deka kenyérliszt
400 g tej*
2 tojássárgája
7 deka puha vaj
4 ek cukor
1 tk só
a tetejére vaj és kristálycukor

A hozzávalókat a fenti sorrendben a kenyérsütőbe pakoltam. A dagasztó-kelesztő program után kiborítottam a gyönyörű egyenletesre kidolgozott, alaposan megdagadt tésztát az enyhén lisztes munkalapra. 10 egyenlő darabra osztottam, fél centi vastag téggalappá nyújtottam, a rövid oldaláról feltekertem és a formába 2 sorba raktam le szorosan egymás mellé. Egy kivehető aljú brownie-formát használtam hozzá, ami igen kicsinek bizonyult, legközelebb egy nagyobb tepsiben fogom sütni. A tekercsek tetejét puhára olvasztott vajjal lekentem és cukorral megszórtam. Letakarva jó fél órát kelesztettem és hideg sütőbe toltam. Hőlégkeverésnél 160°C foknál kb. 45 percig sütöttem. Mivel helyhiány nem engedte odalra is terjeszkedni, nagyon a magasba nőtt, így egyedül a formája nem győzött meg igazán. Ezt leszámítva igazán elégedett voltam az eredménnyel, puha foszlós lett a belseje, a tetején pedig roppan a cukorréteg.

* 300 g tejjel kezdtem a dagasztást. A gramm nem elírás, hisz a mérlegre rakott üstbe mérem bele a hozzávalókat. A dagasztás alatt még időben feltűnt, hogy elbírna egy kis tejet a tészta, ezért 3-szor is löttyintettem bele annyit, amennyit kényelmesen felvett még. Ez utólag saccolva kb. 100 g lehetett. Tapasztalataim szerint a kenyérliszt amúgy is valamivel több folyadékot vesz fel. A kenyérsütőbe nem árt belenézni dagasztás alatt időnként, mert a liszt minőségétől függően hol több, hol kevesebb folyadékot vesz fel, ennek arányában egy kevés lisztet, tejet, vagy vizet kell hozzáadni a tésztához. Ugyanez természetesen érvényes a kézi dagasztásra is.



Egy kis mellékes...
A kezem meglepően jó tempóban gyógyul, de még nagyon kímélem. Nem emelhetek vele, nem húzhatok kötelet, és a varrat miatt az autóvezetés is lehetetlen. Az ujjaim a sín levétele óta teljesen magukhoz tértek, és ma már fájdalommentesen tudtam fésülködni is. Ilyen szorult helyzetekben jól jön a családtagok és az ügyes háztartási gépek segítsége. A kenyérsütő igazi kincs, nagyon sok kézimunkától megkímél, és most ismételten nagyon jó szolgálatot tett.

12 megjegyzés:

Millie írta...

Csudaszép! Minél hamarabbi felépülést!
M.

Mirelle írta...

Jobbulást!

Ez meg kell sütnöm. :D

Egyébként én is árgus szemmel figyelem mindig az üstben, hogy hogyan alakul a tészta. :D

Névtelen írta...

Szia!
Imádom a méhcsípést és meg is sütöttem. Isteni lett, de az alja egy pincurkát elázott. Mi lehet az oka?
Köszönöm
Marika

Thrini írta...

Aranyos a macid! :) Első ránézére majdnem nyúlnak néztem, bocsi :)
A kalács nagyon guszta, kenyérlisztből még nem sütöttem.
Mielőbbi gyógyulást!!

Kisbab írta...

De hát ez egy húsvéti nyuszi tojásos ruhában, nem???

Unknown írta...

Marika, 2 tippem volna az elázásra, bár nem tudom, hogy az alsó lap alja, vagy annak a teteje ázott-e meg:

1. sütés után a formában hagytad a tésztát kihülni, ilyenkor óhatatlanul elázik az alja, mert nem tud eltávozni belöle a forró pára. Tudom nem emeltem ki külön a receptben, hogy sütés után ki kell venni és így kell hülni hagyni, valamint a papírt is le kell húzni róla, és nem is várhatom el, hogy ezt mindenki kitalálja.

2. túl híg lett a krém amit rákentél, és ettöl ázhat/puhulhat túl az alsó lap teteje

Remélem legközelebb több sikerrel jársz :o)

Unknown írta...

Thrini ;o) Ahogy Kisbab mondja, ez egy húsvéti nyuszi :o)

Gesztenye receptjei írta...

Maci!

Nagyon szépet sütöttél.
Elkérhetem a receptet?
köszi

Unknown írta...

Gesztenye, természetesen! Sikeres sütést! :o)

Gesztenye receptjei írta...

Köszi!
Majd jelentkezem vele, most épp szünetet tartok, mert egy agyament megtámadta a blogomat és beírt vagy 40 nem oda illő kommenet.
Köszi és kellemes ünnepeket.

Morzsa írta...

Köszi a receptet, ma megsütöttem 8csak fele mennyiséget, mert nekünk ez nagyon sok lett volna), és egyelőre mindkét férfiembernek nagyon ízlik (meg nekem is) A férjem nem győz faggatni, hogy mitől ilyen jó ez a kalács, miben más, mint az eddigiek? A fiam szerint meg hasonlít a kürtőskalácsra, csak jobb ;-)
Remélem, holnap is ilyen finom marad.
Ja, én úgy sütöttem, hogy kinyújtottam, és feltekertem egy nagy tekerccsé (mint a beiglit), volt egy ilyen kenyér receptem, annál ez nagyon bevált, szerintem itt is jót tett neki.
Gondolkodtam, hogy a tekerés előtt megszórom kakaóval, de aztán abban maradtam, hogy nem teszem, mert ezt így akár felvágottal is lehet enni, hiszen nem olyan édes a tészta a 4 kanál cukortól.

Névtelen írta...

Már harmadjára sütöm meg a kalácsodat, valami fantasztikus! Ez aztán tényleg foszlós, és könnyed mint a vatta! Örök hálám a receptért!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails