november 01, 2007

Töltött káposzta -ahogy én készítem

Telente 2, maximum 3 alkalommal szívesen főzök töltött káposztát, és persze szívesen is eszem. Soká tartott, amíg rátaláltam egy jó savanyítottkáposzta lelőhelyre, ahol folyamatosan kaphatók a finom, vékony levelű, jóízű káposztafejek egy szerb savanyítóüzemből. Igaz nem hordókban árulják, mint a vásárcsarnokokban, nincs választék, amiből színre, illatra, formára lehetne kedvünkre válogatni, és gyalult káposzta sincs mellette. A vákumfóliában felkínált káposztákból inkább a laposabb fejeket szoktam kikeresni, ( na tessék, mégis van választék! ;o) azokból lehet a legszebb leveleket lefejteni. Az aprókáposztát a hentesnél veszem frissen, ahol egyben a húsokat is összeválogatom a töltelékhez. "Kimosni" sosem szoktam az aprót, eddig még sosem fordult elő, hogy túl savanyú lett volna. Itthon aztán elkezdődik a töltött káposzta celebrálása.

1. Egy csésze szép nagyszemű rizst forró sós vízben 10 percig előfőzök, leöblítem, lecsepegtetem, és teljesen kihűtöm. 2 fej hagymát finomra vágok, és 3 ek. olajon megfonnyasztom. Amíg hűl a hagyma, ledarálom a húst.

2. Vegyes húsokból szeretem a leginkább a tölteléket, tehát ledaráltam 80 dekányi sovány marhahúst, 80 deka sovány sertéscombot, és 40 deka dagadót. (ebböl kb. 30-35 kicsi töltelék lesz, tehát egy igazán kiadós vendégvéró adag!) Természetesen lehet tisztán sertéslapockából, vagy combból is csinálni, 4 személyre ilyenkor kb. 1 kg húst számolok.

3. Egy nagy keverőtálba teszem a húst, hozzáadom a rizst, a dinsztelt hagymát, és 5-6 nagy gerezd sóval pépesre zúzott fokhagymát. Sóval, és frissen őrölt feketeborssal ízesítem, egy evőkanál fűszerpaprikával színezem, és 2 friss tojással alaposan összegyúrom. Ezután jön a kóstolás. Nekem nincs különösebb gondom a nyers hús megízlelésével, de megértem, ha valaki nem kapható rá. (Még sosem csináltam, de ebben az esetben elvileg egy darabkát le lehet csípni a töltelékből, és serpenyőben átsütni, majd megkóstolni.) Ezen múlik, hogy milyenre fog sikerülni az étel, és bizony sok anyag és sok munka veszne kárba, ha íztelen, vagy túlsózott lenne a töltelék. Tehát miután meggyőződtem róla hogy megfelelően fűszeres a hús, lefedve hűtőbe teszem.

4. A vákumcsomagolt káposztáról óvatosan lefejtegetem a leveleket egymás után, és kivágom belőlük a vastag ereket.

5. A húst a hűtőből kivéve újfent átgyúrom, majd elkezdem a felezett levelekbe tölteni. Jó nagy evőkanálnyi masszát teszek a káposztára, gondosan belegöngyölgetem, a végeit pedig belülre nyomkodom.

6. Egy nagy fej hagymát apróra vágok, és egy darabka felcsíkozott füstölt szalonnával egyetemben 1-2 kanál olajon megpirítom. Félrehúzom a tűzről, leszórom 2 teáskanál pirospaprikával, és felöntöm kevés vízzel. Most belerakom a szálas káposzta felét (30 deka), és szépen sorban a töltelékeket, 1-2 füstölt-pácolt karajszelettel váltakozva. A tetejére terítem a maradék káposztát, 2 babérlevelet, és felöntöm annyi vízzel, amennyi ellepi. Lassan felforralom, majd visszaveszem a lángot közepesre, és lefedve 1-1,5 órán át lassan készre főzöm. Keverni nem, hanem csak rázogatni szabad az edényt. Bár egy vastag fenekű lábosban közepes lángnál a leégés veszélye eléggé lecsökken, de azért oda kell figyelni, hogy ne kapjon le.

Habarni nem szoktam a káposztát, legfeljebb egy nagyon vékony rántást csinálok hozzá. Általában előző nap este főzöm meg az ételt a másnapi ebédhez, ezalatt nagyon jól összeérnek az ízek. Ebéd előtt kiszedegetem az edényből a hideg töltelékeket, maj a forró rántást a hideg léhez adom, és csomómentesre keverve alaposan kiforralom. A töltelékeket egyenként visszahelyezem, és jól megforrósítom. Tejföllel meglocsolva, friss kenyérrel szeretjük.

3 megjegyzés:

Névtelen írta...

Jezusom! Ennyi munkaval jar?!? Mi meg hipp-hopp "bepakoltuk", a kis gusztusos roladokat. A ferjem meg ma is emlegeti. :-)

Unknown írta...

Tehát megérte vele fáradozni! ;o)

Névtelen írta...

Sziasztok. Nagyon guszta.Mifelénk másképp készül, nyersen a rízs, hagymás, paprikás olaj, bors, darált hus .Annyi hus, amennyi rízs.Só, vagy ételízesítő(én azt nem használok).Káposzta, torma, szőlő, kelkáposzta levél, savanyú káposzta levél(egy nagy űvegbe készithetsz, ecet, cukor , víz, tetejére száraz kenyér, kapor.Egy hét alatt kész.Én a hordós uborka mellett savanyítok mindig egy -egy fej káposztát.)Kicsiket tekerünk, szorosan, Mélyebb fazékba vízzel leöntve,hogy ellepje, ha felfő paradicsonm rá. 25 perc alatt kész. néha megrázogatjuk.Képzeljétek el házi kukorica kásával, füstölt házi sonkával.Jó étvágyat, Olgis.Örülök, hogy idetaláltam.Látogass el hozzám is.Most gyógy és fűszernövényeimet mutatom meg. www.bloggaranyo.com
www.savirol.freeblog.hu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails