szeptember 04, 2007

Mekk Elek pongyolában sütkérezik

???

Konyhanyelvre lefordítva: kecskesajt pancettába burkolva, zöldfűszer-ágyon grillezve. Egy tűzálló forma alját kikentem olívaolajjal, és kibéleltem friss kakukkfűvel meg rozmaringgal. A 4 cm átmérőjű kecskesajt érméket 1-1 szelet pancettába tekertem, és a fűszernövényekre fektettem. A tetejét egy picit bekentem olajjal, hogy szebben piruljon, és a forró sütőbe toltam pár percre.

Nem szándékom, hogy naponta lehetetlen, és hozzáférhetetlen hozzávalókkal sokkoljam az olvasókat, épp ezért tisztázni szerettem volna mi a pancetta, a füstölt szalonna, és a szeletelve kapható bacon között a különbség. Próbáltam összegyűjteni némi információt a matériáról, de ez korántsem olyan egyszerű. Számtalan esetben zárójelben jelenik meg a bacon, ha a receptben pancetta van előirva, pedig szerintem azért némileg megváltozik az étel karaktere attól függően melyiket használjuk. Íme egy pancettáról szóló leírás: "...húsos szalonna, melynek fűszerezése régiónként változhat. Gyakran zsályával és rozmaringgal fűszerezik, levegőn szárítják, esetenként enyhén füstölik. Ennek az elkészítési módnak köszönhetően a pancetta különlegesen aromatikus lesz, puha és omlós. A kevésbé zsíros darabokat betekerik és bélbe töltik. Pancetta arrolata a neve ennek a felvágottnak. "

A baconról -ami nem jelent mást, mint szalonnát- pedig ezt találtam:" ... a sonkához hasonló módon pácolják és füstölik, majd vékony szeletekre vágják. Sütve vagy grillezve, tükörtojással vagy rántottával nagyon kedvelt reggelije az amerikaiaknak, ennél valamivel ritkábban, de az angol reggelinél is előfordul. Nagy-Britanniában különböző módon ízesítik, így például kapható a juharsziruppal, valamint mézzel fűszerezett változat is."

A kolozsvári szalonnáról -hogy az egyik legnépszerűbbet említsem- annyit tudtam meg, hogy sózott és pácolt húsos hasaaljából készül, és csak rövid ideig akasztják hideg füstre. Magáról a szalonnáról a magyar néprajzi lexikonban találtam egy cikket, érdemes elolvasni, és a képeket nézegetve nosztalgiázni. A pácolás, a sózás, és a levegőn való szárítás mind a sertéshús tartósítására szolgálnak, de a technika, a felhasznált aromák és még az éghajlat is befolyásolja, hogy milyen lesz a végeredmény.

Végül, hogy mibe burkoljuk a kecskesajtunkat, teljesen ízléstől, és persze az üzletekben kapható szalonnától függ. A vékony réteg szalonna ropogós pirosra sül kívül, a sajt megolvad, a fűszernövények pedig kiválóan elősegítik az ízek összhangját.


Szalonnázó partnerem a wikipedia volt

Nincsenek megjegyzések:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails