március 19, 2007

Fonott kalács



Hozzávalók:

50 deka liszt
3 evőkanál vaníliás cukor
2 tojássárgája
1 mokkáskanál só
6 deka olvasztott vaj
3-4 dl meleg tej (ez a mennyiség a liszt minőségétől függ, lehet bele kevesebbet is tenni, a tészta semmiképp ne legyen túl puha, inkább félkemény-ruganyos!)
1 csomag szárított élesztő
a kenéshez 1 tojássárgája és kevés tej


A tojások sárgáját a cukorral, az olvasztott vajjal, sóval és 2 dl tejjel simára keverem. A lisztet elvegyítem az élesztőporral, és hozzáadom a cukros-vajas tejet. Elkezdem összeállítani a tésztát, és közben annyi meleg tejet öntök még hozzá apránként amennyit felvesz. Simára, rugalmasra dagasztom, majd letakarva egy óráig langyos helyen kelesztem. Amikor a duplájára kelt a tészta, újra összegyúrom, és 4 egyenlő részre osztom. Kb. 40 cm hosszú rudakat sodrok a tésztanegyedekből, és négyesfonással összefonom. Újra letakarom és jó fél órát kelesztem. 1 tojássárgáját 2 tk. tejjel elkeverek, és lekenem vele a megkelt kalácsot. 175°C foknál aranysárgára sütöm. (45 perc alatt, sütőtől függően)

Hogy szépen megtartsa a formáját a kalács, és ne "folyjon" szét, a sütőpapír 4 sarkát egyenként erősen összecsavarom.

Még több kalács a blogról: Challah

12 megjegyzés:

Névtelen írta...

khm, folyjon :)

Nem fog folyni, és forma sem kell, ha nem teszel bele ennyi tejet (a kész kalács állaga nem változik számottevően). Viszonyításképpen: a kedvenc kalácsreceptemben 90 dkg liszthez (arányában ugyanennyi vajjal, tojással és cukorral, mint a tiéd) csak 3 dl tej kell. Az mondjuk jó kemény, de remekül fonható, és a lényeg: jól mutatja, hogy a nagyon lágy és nagyon kemény kalácstészta között van vagy 3 dl folyadékkülönbség :)

Remélem, nem túl nagy reklám, de itt van video a négyesfonásról (nekem eleinte nehezen ment, hátha más is hasznát veszi):

http://gportal.hu/gindex.php?pg=18151708

Unknown írta...

Ezek szerint ez mégsem lenne négyesfonás? No mindegy, én valahogy összetekervényeztem a 4 szál tésztát, és tetszett, söt büszke is voltam magamra:)

A tej pedig... Valószínüleg kevesebbet öntöttem hozzá, de sajnos ezt akkor sem jegyeztem fel, amikor brióst sütöttem eszerint a recept szerint. De nemsokára esedékes lesz egy kalács, akkor majd javítok. A helyesíráson is;) Hiába, öregszem, felejtek...

Apropó t3v, ha nem tévedek Te pécsi vagy igaz?

Névtelen írta...

Lebuktam, mi? ;) Talán neked is van vmi pécsi szálad? A kajabloggerek közül Ildinkóra meg Kockásra emlékszem, akik a közelben laknak.

Ha négy szálból volt, négyesfonásnak híjják, a végeredmény szerintem módszertől függetlenül ugyanúgy néz ki. Én először a neten vadászott fázisképek alapján próbálkoztam, többnyire sikertelenül, a végén mindig háromból fontam... aztán egyszer ráéreztem.

(És persze a 3 dl foly.kül. arányosan 1 dl akart lenni.)

Unknown írta...

Pécsi szál van bizony, igaz kalácsfonásra nem alkalmas:D

vonsachsen írta...

Mmmm...a tej mennyiségét illetôen csak annyit, hogy én is 3 dl tejet szoktam használni 50dkg liszthez és még soha nem lett folyós...úgyhogy nem feltétlenül "hibás" maci receptje:)

Ágnes írta...

Szeretném megköszönni, hogy megosztottad velünk ezt a receptet! Életem első kalácsa és csodálatos lett, az egész családom el van tőle ájulva :) Nagyon hálás vagyok!
Ági
Ui: 3 dl tejjel lett tökéletes nekem is!

Unknown írta...

Én is megcsináltam, fantasztikus lett. Sok féleképpen csináltam már, de ez minden tekintettben a legjobb!!! Gratulálok a recepthez.

kata írta...

Sziasztok!
Idén Húsvétra Maci receptje szerint sütöttem életem elsö és második fonottkalácsát és nagyon jó lett! Gratulálok és köszönöm a receptet.(A vajat a végén apránként adtam a tésztához, a 3 dl tejet teljesen felvette és 150 fokon sütöttem. Talán ennyi az én tapasztalatom)
Kata

Zsuzsi írta...

Maci, megcsináltam, ajándékba, a megajándékozottak nagy örömére. Fel is tettem a blogomba. Nem hiszem, hogy más recepttel próbálkoznék, 3 dl tejjel tökéletes lett.
Örülök, hogy újra olvashatok tőled mostanában:-)
Zsuzsi (aki főz)

Névtelen írta...

Szia!

Egy csomag szárított élesztő az hány gramm, ami ebbe a kalácsba kell? Illetve friss élesztővel is készíthetem? Akkor abból hány gramm kell?
Nagyon köszönöm a választ. Üdv: Timi
Gyönyörű a képen a kalács!
:)

Unknown írta...

Szia Timi!

Egy tasak szárított élesztö általában 7 g, és ez fél kiló lisztre elég. Ha ma friss élesztövel sütném meg, akkor kb. fél kockát futtatnék fel, tehát olyan 22-25 grammot.

Névtelen írta...

sziasztok!! en kb 2 eve csak ez a recept alapjan sutom a kalacsot es a csigat is!!! nem gyozom a dicsereteket be gyujteni!!! mindenki azt mondja hogy ilyen finom lagy tesztat nem ettek eddig!!!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails